Gdy tylko firma powstaje, fundamentalne znaczenie ma myślenie o jej wizerunku. Łatwo zauważyć, że niektóre firmy są stale wymieniane jako punkt odniesienia. W tych burzliwych czasach, które przeżywamy, niezwykle ważne jest także dbanie o swój osobisty wizerunek w biznesie. Jednak nie chodzi tylko o wygląd, bo konsumenci, internauci nie chcą już kłamstw i idealnego społeczeństwa kreowanego przez reklamy.
Czym jest osobisty wizerunek w biznesie
Obecnie istnieje wola życia oparta na prawdziwych wartościach, a nie sfabrykowanych od podstaw w celu zdobycia klientów. Kto nigdy nie marzył o tym, by być tak rozpoznawalnym jak wielkie marki? Podczas gdy jedni mają ambicje podbić świat, inni po prostu mają nadzieję wpłynąć na konsumentów w coraz bardziej konkurencyjnym świecie.
Ale jak się za to zabrać?
Twój wizerunek w sieciach społecznościowych tworzy Twoją „e-reputację”. To samo dotyczy Twojej firmy i/lub Twojej marki. Ważne jest jednak, aby dokonać rozróżnienia pomiędzy wizerunkiem marki lub „brandingiem”, tym zamierzonym przez firmę, a e-reputacją, która odnosi się do tego, co jest postrzegane.
Jest to zbiór reprezentacji i sądów wartościujących przekazywanych w sieci i związanych z danym podmiotem. W świecie hiperkonkurencji prezentowanie wizerunku wysokiej jakości jest znaczącym atutem, który pozwala się wyróżnić.
O ile nadmierna mediatyzacja pozostaje skutecznym sposobem inwestowania w reklamę, o tyle wykorzystanie sieci społecznościowych pozwala również na budowanie trwałego wizerunku.
Szukasz konta firmowego ? Zobacz nasze propozycje.
Aż do najmniejszych szczegółów
W społeczeństwie, w którym panuje wolność słowa, zwłaszcza w mediach społecznościowych, trudno jest okłamywać klientów i potencjalnych klientów na temat firmy. Musisz komunikować się w sposób jasny i zrozumiały.
Pisownia swoich postów może wydawać się szczegółem, ale nie ma nic bardziej prowokującego dla konsumentów niż pozostawienie błędów podczas pisania postów na Facebooku. W ten sposób zawsze spotkasz się z nieprzychylnymi komentarzami internautów i nie poprawisz swojego wizerunku.
Wręcz przeciwnie, ryzykujesz, że będziesz postrzegany jako firma niechlujna lub nawet niedbała. Twój osobisty wizerunek w biznesie na tym ucierpi. Nie jest to dobre rozwiązanie dla tych, którzy szukają produktu lub usługi wysokiej jakości.
Obraz jest wart tysiąca słów
Zamiast długich przemówień podkreślających powody, dla których warto zostać ich klientem, niektóre firmy stawiają na prostotę. Często bardziej zrozumiałe i bardziej „wymowne” są zdjęcia, które zamieszczają w różnych sieciach.
Publikacja kilku zdjęć lokalu lub pracowników (chodzi o to, aby wyglądali na zadowolonych z pracy u Ciebie) sprzyja przejrzystości wobec konsumentów. Jednym z najnowszych trendów jest robienie sobie selfies na imprezie, aby odzwierciedlić dobry nastrój panujący w Twojej firmie.
Bądź wrażliwy, to znacznie poprawi osobisty wizerunek w biznesie
W zależności od wielkości organizacji i liczby komentarzy, które generuje ona na portalach społecznościowych, przydatny może być moderator. Wyobraź sobie użytkowników Internetu, którzy nie są ani klientami, ani potencjalnymi klientami, ale po prostu próbują Ci zaszkodzić, publikując negatywne lub nawet obraźliwe wiadomości. Lepiej jest zapobiegać niż leczyć.
Pozostając przy logice zarządzania komentarzami, podstawową kwestią pozostaje jak najszybsze reagowanie na nie. Odpowiadając na komentarze, możesz udzielić odpowiedzi, działając jako ekspert, wykazać swoje zaangażowanie, poprowadzić odwiedzających do maksymalizacji współczynnika konwersji, a także obalić pewne z góry powzięte pomysły lub osądy, które nie są bardzo obiektywne.
Pamiętaj, że im szybciej odpowiesz, tym więcej wyślesz konsumentom jednego z obrazów, który jest niezbędny dla każdego biznesu: responsywności.
Dlaczego personal branding
Ta technika marketingu osobistego polega na zarządzaniu własnym wizerunkiem, a w rzeczywistości własną reputacją. Najprościej rzecz ujmując, chodzi o to, aby sprzedać siebie tak, jak promuje się markę.
Chodzi o to, aby podkreślić swoje umiejętności, cechy, wartości, osiągnięcia itp. Wszystkie te elementy pozwolą Ci pozycjonować się jako ekspert w sieci. Wiele osób, które są obecne w sieci, dobrowolnie lub nie, posiada tożsamość cyfrową.
Jednym z pierwszych odruchów, gdy umawiasz się na spotkanie biznesowe z kimś, kogo nigdy wcześniej nie spotkałeś, jest „wygooglowanie” go. Śladów, które zostawiamy w Internecie, w zasadzie nie da się wymazać, ale możemy próbować na nie wpływać: sztuka personal brandingu.
W tym celu należy korzystać z narzędzi o wysokiej wartości referencyjnej, takich jak sieci społecznościowe. Jest to tym bardziej istotne, że wizerunek firmy jest często utożsamiany z wizerunkiem jej właściciela.
W mediach społecznościowych niektóre funkcje są rzadko używane, ale mogą pomóc Ci poprawić swoje umiejętności sieciowe. Facebook, na przykład, pozwala na monitorowanie publikacji konkurencji bez konieczności zaprzyjaźniania się z nimi, ale po prostu tworząc „listę zainteresowań” i dodając do niej strony.