Choć systemy bankowe mają coraz bardziej zaawansowane technologie zabezpieczeń, wraz z nimi rozwija się pomysłowość przestępców, którzy planują włamanie na konta bankowe. Banki robią wszystko, aby nasze środki na kontach były bezpieczne, często jednak my jako użytkownicy kont popełniamy błędy, jesteśmy nieostrożni i ułatwiamy zadanie włamywaczom. Jak nie dać się okraść? Okazuje się, że można zminimalizować ryzyko poprzez zachowanie ostrożności podczas korzystania z bankowości elektronicznej.

Co robić w przypadku włamania na konto bankowe
W wielu przypadkach włamań na konta bankowe, ich właściciele zauważają je dopiero w momencie, gdy z ich konta znikają środki. W niektórych przypadkach możliwe jest jednak zauważenie nieuprawnionego logowania wcześniej – często użytkownicy dostają powiadomienia SMS-owe lub poprzez aplikacje, że nastąpiło logowanie z nieznanego urządzenia. Najważniejsze jest wtedy szybkie działanie – trzeba jak najszybciej powiadomić bank, aby zdążył zablokować konto od razu, zanim pojawią się na nim nieuprawnione transakcje lub zanim wpłynie nasze wynagrodzenie, które również może stać się łupem przestępców.
Włamanie na konto bankowe można najszybciej zgłosić poprzez infolinię banku, wtedy błyskawicznie konto jest blokowane. Pamiętajmy również, by jak najszybciej zgłosić włamanie na policję. To ważne szczególnie w przypadku, gdy równolegle z włamaniem przestępcy uzyskali dostęp do naszych danych osobistych. Mogą one bowiem posłużyć do zaciągania innych produktów finansowych, kredytów czy pożyczek.
Kto odpowiada za włamanie na konto bankowe
Odpowiedzialność za włamanie na konto bankowe czasem może leżeć po stronie banku, a czasem po stronie właściciela konta. Według przepisów za środki znajdujące się na rachunku bankowym odpowiada bank i to on powinien zwrócić pieniądze właścicielowi konta w przypadku włamania. Pod warunkiem że było ono wynikiem niewłaściwych zabezpieczeń.
Zupełnie inaczej jest w przypadku, gdy do włamania przyczynił się sam użytkownik konta poprzez swoją nieostrożność. Bank odpowiada więc w przypadku takich błędów, jak luki w zabezpieczeniach informatycznych, ale również wtedy, gdy właściciel konta korzystał z komputera lub telefonu, które były zainfekowane złośliwym oprogramowaniem.
Sądy uznają również odpowiedzialność banku także wtedy, gdy właściciel konta padnie ofiarą tak zwanego pishingu, czyli wejdzie na stronę, która do złudzenia przypomina stronę banku i poda na niej informacje dotyczące loginu i hasła do konta. Bank nie odpowiada natomiast w sytuacji, gdy z winy użytkownika dojdzie do włamania, na przykład pozostawi on bez zabezpieczenia komputer czy telefon, do którego będą miały dostęp osoby trzecie.
Jak uniknąć kradzieży pieniędzy z konta
Choć włamaniom na konta bankowe nie da się w stu procentach zapobiec, można zrobić sporo, aby zminimalizować ryzyko. Hakerzy bardzo często wykorzystują nieuwagę, nadmierny pośpiech lub braki wiedzy właścicieli kont bankowych. Zabezpieczenia bankowe przełamać jest bowiem bardzo trudno, natomiast dosyć łatwo jest zachęcić użytkownika, aby kliknął link kierujący do fałszywej strony, mającej udawać stronę logowania do banku.
Bezpieczne korzystanie z bankowości elektronicznej pozwoli uchronić nasze środki przed kradzieżą. Warto więc nauczyć się pewnych zasad i stosować je zawsze w sytuacji, gdy korzystamy z naszego konta bankowego przez internet. Jedną z zasad jest unikanie logowania się do publicznych sieci wi-fi, które dostępne są w hotelach, kinach, restauracjach, galeriach handlowych i innych miejscach publicznie uczęszczanych. Sieci te są zwykle bardzo słabo zabezpieczone, a co za tym idzie – informacje przesyłane w sieci mogą bardzo szybko wpaść w niepowołane ręce.
Korzystaj z bezpiecznych urządzeń
Kolejną zasadą jest logowanie się do banku wyłącznie na swoich urządzeniach – komputerach, tabletach czy telefonach. Gdy korzystamy z innego urządzenia, nawet kogoś zaufanego, nigdy nie wiemy, czy nie ma na nim zainstalowanego złośliwego oprogramowania. Najczęściej nawet właściciel takiego urządzenia nie zdaje sobie z tego sprawy.
Bardzo ważną kwestią jest również mocne hasło do logowania do bankowości elektronicznej. Unikajmy prostych i dosyć oczywistych haseł, jak imiona dzieci, daty urodzenia czy inne hasła, które są łatwe do zidentyfikowania. Im dłuższe i bardziej skomplikowane hasło (duże i małe litery, cyfry i znaki specjalne), tym trudniej będzie je przełamać.
Dobrą praktyką powinna być również regularna zmiana hasła. Jeśli przez lata stosujemy takie same hasła, zwiększamy ryzyko, że ktoś w końcu je złamie i dokona włamania do naszej elektronicznej bankowości.