Co robić, gdy zgubisz dowód osobisty?

Zgubiony dokument tożsamości to więcej niż niedogodność – to potencjalne zagrożenie. Może bowiem być groźnym narzędziem w rękach niepowołanej osoby. Co zrobić, gdy zgubisz dowód osobisty? Jak bronić się przed kradzieżą tożsamości i innymi nieprzyjemnymi konsekwencjami?

Co robić, gdy zgubisz dowód osobisty

Zgubiony dowód osobisty – zgłoś jak najszybciej!

Przede wszystkim należy wiedzieć, że w interesie posiadacza zgubionego dowodu osobistego leży zgłoszenie tego faktu – i to jak najszybciej. Trzeba jednak dokonać tego aż dwukrotnie – w urzędzie i w banku. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego jest to tak ważne i jak dokładnie to zrobić.

Zgłoszenie zagubienia dowodu w urzędzie

Zgłoszenie zagubienia dowodu osobistego w urzędzie jest obowiązkowe zgodnie z Ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych. Gdzie zgłosić zgubienie dowodu? Możesz wybrać jedną z poniższych metod:

  • osobiście w urzędzie – najbliższym urzędzie miasta lub gminy, bez względu na miejsce zameldowania czy zamieszkania;
  • przez internet – jeśli masz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany lub e-dowód, możesz dokonać zgłoszenia przez stronę ePUAP;
  • w polskim konsulacie – jeśli zgubiłeś dowód osobisty za granicą; zgłoszenie (na formularzu dostępnym online) należy dostarczyć osobiście, pocztą lub faksem.

Jeśli natomiast ktoś ukradł Twój dowód osobisty, wystarczy, że zgłosisz ten fakt na policji. Informacja zostanie przekazana do urzędu.

Po zgłoszeniu (niezależnie od metody) otrzymasz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu – jest ono ważne do momentu wyrobienia nowego dokumentu, ale nie dłużej niż przez 2 miesiące.

Zastrzeżenie dowodu w systemie bankowym

W trosce o własne bezpieczeństwo należy jednak również zgłosić zgubienie dowodu osobistego w banku. Dzięki systemowi Dokumenty Zastrzeżone jest to bardzo proste. Aby zastrzec swój dokument, a tym samym zapobiec np. wyłudzeniu pożyczki na Twoje dane, możesz:

  • udać się do dowolnej placówki banku w Polsce (nie musisz być jego klientem),
  • zadzwonić pod numer +48 828 828 828,
  • skorzystać z internetowej usługi BIK, aby zastrzec dowód jednym kliknięciem.

Ostatnia z wymienionych metod jest najwygodniejsza i najszybsza, jednak wymaga podjęcia wcześniejszych kroków. Jest dostępna tylko dla osób, które mają założone konto w BIK. Oprócz łatwego i szybkiego zastrzegania dokumentu tożsamości , konto w BIK umożliwia pobieranie  raportów na temat własnej historii kredytowej oraz korzystanie z Analizatora Kredytowego BIK Można również subskrybować alerty informujące owpłynięciu wniosku kredytowego na Twoje dane. Jest to zatem idealne rozwiązanie dla osób, które obawiają się wykorzystania skradzionej tożsamości do wyłudzeń.

Dlaczego zastrzeżenie zgubionego dowodu osobistego jest tak ważne?

Dlaczego jest to tak ważne? Obie procedury, zarówno zgłoszenie zagubienia dowodu w urzędzie, jak i jego zastrzeżenie w systemie bankowym,mają za zadanie ochronić Twoje interesy. Brak ważnego dowodu osobistego nie tylko utrudnia załatwienie wielu formalnych spraw, ale też może podlegać karze. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych obywatel, który uchyla się od obowiązku posiadania tego dokumentu, może zostać ukarany grzywną do 5000 zł lub karą ograniczenia wolności. Zgłaszając utratę dowodu, otrzymasz jednak zaświadczenie i będziesz mieć 2 miesiące na wyrobienie nowego dokumentu. Ponadto unikniesz kłopotów, jeśli ktoś inny będzie chciał wylegitymować się Twoim dokumentem, np. przy próbie przestępstwa.

Zastrzeżenie dowodu osobistego w systemie bankowym spowoduje, że nikt nie posłuży się nim do wzięcia kredytu lub pożyczki. Jeśli zatem zgubisz dowód, działaj jak najszybciej, a unikniesz kłopotów!

Opracowano na zlecenie Biura Informacji Kredytowej SA

5/5 - (1 vote)

Dodaj komentarz