Twój kontrahent spóźnia się z płatnością? Zacznij działać jak najszybciej! Dzięki szybkiej reakcji zwiększysz swoje szanse na odzyskanie pieniędzy i zminimalizujesz ryzyko utraty płynności finansowej. W artykule wyjaśnimy, co możesz zrobić, aby odzyskać pieniądze od dłużnika.
Jak wynika z badania Skaner MŚP zrealizowanego na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, w porównaniu z 2022, w 2023 roku zaledwie 8,2 proc. badanych firm spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej. Żadnej zmiany nie spodziewa się ponad 35 proc. respondentów przede wszystkim średnich firm działających w branży transportowej. O pogorszeniu swojej sytuacji finansowej informuje natomiast aż 47 proc. przedsiębiorców, z czego 61,2 proc. reprezentantów budownictwa i 53,3 proc. handlu. Wiele wskazuje na to, że problemy z terminowym regulowaniem zobowiązań będą eskalować, a próby odzyskania pieniędzy od dłużników dla wielu przedsiębiorców staną się w tym roku jednym z najważniejszych wyzwań.
Odzyskanie pieniędzy od dłużnika — krok po kroku
Jeśli Twoja firm także zmagasz się z nieterminowymi płatnikami, sprawdź, co możesz zrobić, aby skutecznie odzyskać swoje pieniądze.
Krok 1 — skontaktuj się z dłużnikiem
Pierwszym krokiem, jaki warto wykonać, aby odzyskać pieniądze, powinien być telefoniczny kontakt z dłużnikiem. Telefon warto wykonać już pierwszego dnia po terminie wymagalności płatności. Jeśli kontrahent odbierze telefon, zapytaj o to, czy faktura do niego dotarła (czasem zdarza się, że wiadomość z dokumentem wpadnie do SPAM-u lub odbiorca zwyczajnie ją przeoczy). Jeśli tak się stało — zapytaj o przyczynę braku płatności i ustal z klientem konkretny termin, w którym pieniądze znajdą się na Twoim koncie. Jeśli rozmówca stwierdzi, że nie dostał dokumentu — wyślij go ponownie (najlepiej jeszcze w momencie trwania rozmowy), poproś o potwierdzenie otrzymania i — podobnie jak w poprzednim przypadku — ustal konkretny termin zapłaty. Pamiętaj, aby nie dać się zbyć. Nawet jeśli usłyszysz argumenty w stylu „Nie mam teraz pieniędzy”, „Jestem w trudnej sytuacji”, „Zapłacę, jak będę mógł”, pozostań przy swojej wersji. Niczym zdarta płyta powtarzaj pytanie o konkrety — możliwy dla niego w zaistniałych okolicznościach termin przelewu. Jeśli dłużnik nie odbierze od Ciebie telefonu, wyślij wiadomość z prośbą o płatność i zapytaniem o możliwy termin wykonania przelewu. Jeśli pozostanie bez odpowiedzi, wykonaj połączenie telefoniczne ponownie, tego samego lub kolejnego dnia.
Krok 2 — wyślij przedsądowe wezwanie do zapłaty
Jeśli dłużnik nie odbiera Twoich telefonów, nie odpisuje na wiadomości lub nie opłacił faktury w zadeklarowanym terminie, wyślij do niego przedsądowe wezwanie do zapłaty. Możesz skorzystać z dostępnego w internecie wzoru wezwania lub stworzyć dokument samodzielnie. Jeśli zdecydujesz się na drugą opcję, zadbaj o to, aby zawierał on:
- datę i miejsce sporządzenia;
- Twoje dane;
- dane dłużnika;
- informację o podstawie długu, np. fakturze z konkretnym numerem;
- informację o kwocie zadłużenia oraz o wysokości odsetek;
- informację o ostatecznym terminie spłaty długu;
- informację o konsekwencjach braku płatności. W przypadku przedsądowego wezwania do zapłaty powinno być to oczywiście przekazanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Nie zapomnij także o własnoręcznym podpisaniu dokumentu.
Skutecznym sposobem na zmotywowanie dłużnika do spłaty może być także wysłanie do niego wezwania informującego o zamiarze wpisania jego danych do rejestru dłużników BIG InfoMonitor. Jeśli dane nieterminowego płatnika znajdą się w tym rejestrze, może to mu znacząco utrudnić zaciągnięcie kredytu bankowego, uzyskanie leasingu, czy nawiązanie współpracy biznesowej. Weryfikacja rejestru dłużników jest bowiem jednym z najpopularniejszych sposobów sprawdzenia potencjalnych klientów regularnie stosowanym przez banki, firmy pożyczkowe, leasingodawców, operatorów telefonii komórkowej, przedsiębiorców czy inne instytucje współpracujące z BIG-iem. Aby wysyłka takiego wezwania do zapłaty (a co za tym idzie — także dokonanie wpisu) były możliwe, kwota długu nie może być niższa niż 200 zł (w przypadku osób fizycznych) i 500 zł (w przypadku firm), a zadłużenie musi także wynikać z konkretnego stosunku prawnego, np. umowy, jaką Twoja firma zawarła z kontrahentem.
Wezwania informujące o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG InfoMonitor możesz stworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalistów z BIG InfoMonitor. Jeśli chcesz oddać sprawę w ręce ekspertów, odwiedź stronę www.big.pl i wypełnij krótki formularz kontaktowy. Poczekaj na kontakt eksperta, który pomoże wybrać optymalne dla Twojej firmy usługi i przeprowadzi Cię przez proces rejestracji. Po sfinalizowaniu niezbędnych formalności skorzystaj z platformy biznes.BIG.pl, wypełnij formularz zawierający dane dłużnika i zobowiązania. System wygeneruje pismo z niezbędnymi klauzulami, a specjalista wyśle dokument pocztą.
Krok 3 — skieruj sprawę na drogę postępowania sądowego
Jeśli mimo otrzymania przedsądowego wezwania do zapłaty dłużnik nie opłacił faktury, skieruj sprawę na drogę postępowania sądowego. Jeśli sąd uzna zasadność Twoich roszczeń i wyda tytuł wykonawczy, uzyskasz prawo do przekazania sprawy komornikowi.
Krok 4 — wpisz dane dłużnika do rejestru dłużników BIG InfoMonitor
Jeśli dłużnik nie zareagował także na wezwanie do zapłaty informujące o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG InfoMonitor, po 30 dniach od wysyłki będzie możliwe wpisanie jego danych na „czarną listę”. Jeśli dysponujesz wydanym przez sąd tytułem wykonawczym (orzeczeniem zaopatrzonym w klauzulę wykonalności), możesz wpisać dane dłużnika do rejestru już po 14 dniach od wysyłki wezwania. Aby to zrobić, skorzystaj z platformy Biznes.BIG.pl. Dzięki przejrzystej formie i intuicyjnej strukturze wpiszesz dane do rejestru szybko i wygodnie.
Artykuł opracowano na zlecenie BIG.