Jak odzyskać pieniądze od dłużnika?

Twój kontrahent spóźnia się z płatnością? Zacznij działać jak najszybciej! Dzięki szybkiej reakcji zwiększysz swoje szanse na odzyskanie pieniędzy i zminimalizujesz ryzyko utraty płynności finansowej. W artykule wyjaśnimy, co możesz zrobić, aby odzyskać pieniądze od dłużnika.

Jak odzyskać pieniądze od dłużnika

Jak wynika z badania Skaner MŚP zrealizowanego na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, w porównaniu z 2022, w 2023 roku zaledwie 8,2 proc. badanych firm spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej. Żadnej zmiany nie spodziewa się ponad 35 proc. respondentów przede wszystkim średnich firm działających w branży transportowej. O pogorszeniu swojej sytuacji finansowej informuje natomiast aż 47 proc. przedsiębiorców, z czego 61,2 proc. reprezentantów budownictwa i 53,3 proc. handlu. Wiele wskazuje na to, że problemy z terminowym regulowaniem zobowiązań będą eskalować, a próby odzyskania pieniędzy od dłużników dla wielu przedsiębiorców staną się w tym roku jednym z najważniejszych wyzwań.

Odzyskanie pieniędzy od dłużnika — krok po kroku

Jeśli Twoja firm także zmagasz się z nieterminowymi płatnikami, sprawdź, co możesz zrobić, aby skutecznie odzyskać swoje pieniądze.

Krok 1 — skontaktuj się z dłużnikiem

Pierwszym krokiem, jaki warto wykonać, aby odzyskać pieniądze, powinien być telefoniczny kontakt z dłużnikiem. Telefon warto wykonać już pierwszego dnia po terminie wymagalności płatności. Jeśli kontrahent odbierze telefon, zapytaj o to, czy faktura do niego dotarła (czasem zdarza się, że wiadomość z dokumentem wpadnie do SPAM-u lub odbiorca zwyczajnie ją przeoczy). Jeśli tak się stało — zapytaj o przyczynę braku płatności i ustal z klientem konkretny termin, w którym pieniądze znajdą się na Twoim koncie. Jeśli rozmówca stwierdzi, że nie dostał dokumentu — wyślij go ponownie (najlepiej jeszcze w momencie trwania rozmowy), poproś o potwierdzenie otrzymania i — podobnie jak w poprzednim przypadku — ustal konkretny termin zapłaty. Pamiętaj, aby nie dać się zbyć. Nawet jeśli usłyszysz argumenty w stylu „Nie mam teraz pieniędzy”, „Jestem w trudnej sytuacji”, „Zapłacę, jak będę mógł”, pozostań przy swojej wersji. Niczym zdarta płyta powtarzaj pytanie o konkrety — możliwy dla niego w zaistniałych okolicznościach termin przelewu. Jeśli dłużnik nie odbierze od Ciebie telefonu, wyślij wiadomość z prośbą o płatność i zapytaniem o możliwy termin wykonania przelewu. Jeśli pozostanie bez odpowiedzi, wykonaj połączenie telefoniczne ponownie, tego samego lub kolejnego dnia.

Krok 2 — wyślij przedsądowe wezwanie do zapłaty

Jeśli dłużnik nie odbiera Twoich telefonów, nie odpisuje na wiadomości lub nie opłacił faktury w zadeklarowanym terminie, wyślij do niego przedsądowe wezwanie do zapłaty. Możesz skorzystać z dostępnego w internecie wzoru wezwania lub stworzyć dokument samodzielnie. Jeśli zdecydujesz się na drugą opcję, zadbaj o to, aby zawierał on:

  • datę i miejsce sporządzenia;
  • Twoje dane;
  • dane dłużnika;
  • informację o podstawie długu, np. fakturze z konkretnym numerem;
  • informację o kwocie zadłużenia oraz o wysokości odsetek;
  • informację o ostatecznym terminie spłaty długu;
  • informację o konsekwencjach braku płatności. W przypadku przedsądowego wezwania do zapłaty powinno być to oczywiście przekazanie sprawy na drogę postępowania sądowego.

Nie zapomnij także o własnoręcznym podpisaniu dokumentu.

Skutecznym sposobem na zmotywowanie dłużnika do spłaty może być także wysłanie do niego wezwania informującego o zamiarze wpisania jego danych do rejestru dłużników BIG InfoMonitor. Jeśli dane nieterminowego płatnika znajdą się w tym rejestrze, może to mu znacząco utrudnić zaciągnięcie kredytu bankowego, uzyskanie leasingu, czy nawiązanie współpracy biznesowej. Weryfikacja rejestru dłużników jest bowiem jednym z najpopularniejszych sposobów sprawdzenia potencjalnych klientów regularnie stosowanym przez banki, firmy pożyczkowe, leasingodawców, operatorów telefonii komórkowej, przedsiębiorców czy inne instytucje współpracujące z BIG-iem. Aby wysyłka takiego wezwania do zapłaty (a co za tym idzie — także dokonanie wpisu) były możliwe, kwota długu nie może być niższa niż 200 zł (w przypadku osób fizycznych) i 500 zł (w przypadku firm), a zadłużenie musi także wynikać z konkretnego stosunku prawnego, np. umowy, jaką Twoja firma zawarła z kontrahentem.

Wezwania informujące o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG InfoMonitor możesz stworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalistów z BIG InfoMonitor. Jeśli chcesz oddać sprawę w ręce ekspertów, odwiedź stronę www.big.pl i wypełnij krótki formularz kontaktowy. Poczekaj na kontakt eksperta, który pomoże wybrać optymalne dla Twojej firmy usługi i przeprowadzi Cię przez proces rejestracji. Po sfinalizowaniu niezbędnych formalności skorzystaj z platformy biznes.BIG.pl, wypełnij formularz zawierający dane dłużnika i zobowiązania. System wygeneruje pismo z niezbędnymi klauzulami, a specjalista wyśle dokument pocztą.

Krok 3 — skieruj sprawę na drogę postępowania sądowego

Jeśli mimo otrzymania przedsądowego wezwania do zapłaty dłużnik nie opłacił faktury, skieruj sprawę na drogę postępowania sądowego. Jeśli sąd uzna zasadność Twoich roszczeń i wyda tytuł wykonawczy, uzyskasz prawo do przekazania sprawy komornikowi.

Krok 4 — wpisz dane dłużnika do rejestru dłużników BIG InfoMonitor

Jeśli dłużnik nie zareagował także na wezwanie do zapłaty informujące o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG InfoMonitor, po 30 dniach od wysyłki będzie możliwe wpisanie jego danych na „czarną listę”. Jeśli dysponujesz wydanym przez sąd tytułem wykonawczym (orzeczeniem zaopatrzonym w klauzulę wykonalności), możesz wpisać dane dłużnika do rejestru już po 14 dniach od wysyłki wezwania. Aby to zrobić, skorzystaj z platformy Biznes.BIG.pl. Dzięki przejrzystej formie i intuicyjnej strukturze wpiszesz dane do rejestru szybko i wygodnie.

Artykuł opracowano na zlecenie BIG.

5/5 - (2 votes)

Dodaj komentarz

Kilka słów o blogu

Nasz serwis ułatwi Ci wybór produktu bankowego, odpowiadającego Twoim potrzebom. Służymy pomocą, bez względu na to, czy szukasz swojego pierwszego konta osobistego, lokaty, czy pożyczki. Jeśli masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z nami.

Firma

Digital Promotion
ul. Hoża 29
00-521 Warszawa
[email protected]

+48 576 759 492

Polityka prywatności