Jak branża e-commerce zmieniła polski rynek magazynowy?

Branża e-commerce w ostatnich latach stała się istotnym sektorem gospodarki. Wywarła też duży wpływ na polski rynek magazynowy. Dynamiczny rozwój handlu internetowego i logistyki e-commerce wymusił zmiany w przestrzeniach magazynowych w Polsce. Sprawdź, jak rozwinęły się magazyny e-commerce w ostatnich latach.

Jak branża e-commerce zmieniła polski rynek
Jak branża e-commerce zmieniła polski rynek

Wpływ magazynów e-commerce na rozwój rynku magazynowego w Polsce

Sprzedaż online według danych PwC wzrosła w Polsce aż o 35% na przestrzeni lat 2019 i 2020. Taki rozwój branży e-commerce można uznać wręcz za spektakularny. Eksperci przewidują, że ten trend będzie się dalej utrzymywał na rocznym poziomie ok. 10%. Co to oznacza dla rynku magazynowego?

Zakupy online stają się coraz bardziej popularne, a to przekłada się bezpośrednio na zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. Co więcej, magazyny dla e-commerce muszą być przystosowane do warunków i możliwości sklepów internetowych. Do ich najważniejszych cech powinny należeć elastyczność i nowoczesność.

Inwestycje w magazyny e-commerce

Kluczowym elementem transformacji rynku stały się inwestycje w nieruchomości magazynowe. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na nowoczesną powierzchnię magazynową, deweloperzy koncentrują się rozbudowie istniejących już magazynów, budowie i planowaniu nowych obiektów, a także na wprowadzaniu do nich nowoczesnych rozwiązań: automatyzacji oraz zaawansowanych systemów zarządzania.

Takie działania zwiększają dostępność magazynów dla e-commerce i poprawiają efektywność logistyki sklepów internetowych.

Wpływ e-commerce na logistykę

Dynamiczny rozwój branży e-commerce wpływa także na zmianę wymagań klientów. Najważniejsze oczekiwania konsumentów to szybka dostawa, łatwy dostęp do punktów odbioru, a także aspekty ekologiczne, takie jak minimalizacja śladu węglowego.

To wyzwania logistyczne, które spowodowały wprowadzenie nowych rozwiązań na rynku magazynowym. Optymalizacja procesów, automatyzacja i dostosowanie do trendów konsumenckich to dziś priorytety.

Magazyny na wynajem w Warszawie, czyli strategicznym hubie logistycznym

Położenie Warszawy w centrum Polski sprawia, że stolica jest atrakcyjną lokalizacją dla magazynów e-commerce. Bardzo dobre połączenia transportowe są kluczowe dla logistyki sklepów internetowych. Warszawa to strategiczny, centralny punkt dystrybucji i jako taki przyciąga inwestorów, czyli platformy handlu internetowego.

Magazyny do wynajęcia w Warszawie są atrakcyjne ze względu na położenie, ale uwagę branży e-commerce przyciągają też powierzchnie magazynowe dostępne w innych miastach. To nie tylko lokalizacje Wielkiej Szóstki: Warszawa, Górny Śląsk, Dolny Śląsk, Polska Centralna, Wielkopolska i województwo pomorskie, ale także lokalizacje np. w okolicach Bydgoszczy czy Olsztyna (gdzie swoje centra dystrybucyjne posiada Zalando), czy w Kołbaskowie i Świebodzinie (gdzie znajdują się magazyny logistyki Amazon).

Rozbudowana infrastruktura drogowa, kolejowa i lotnicza to ogromne atuty miast położonych w tych regionach. To także powody, dla których najwięksi gracze na rynku e-commerce szukają tam magazynów.

Przemiany na rynku magazynowym pod wpływem branży e-commerce

Wzrost popularności sklepów internetowych zmienił polski rynek magazynowy. Rozwinęły się m.in. formaty typu Small Business Units zlokalizowane w granicach miast, jak i Build To Suit, czyli obiekty projektowane i budowane według indywidualnych preferencji i potrzeb klienta. Rozwój rynku e-commerce przyspieszył wiele inwestycji i wpłynął na optymalizację procesów logistycznych.

Współpraca między tymi sektorami wciąż się zacieśnia, a to przekłada się na szybsze dostawy i innowacyjne rozwiązania logistyczne. Szybka reakcja na zmiany i strategiczne lokalizacje magazynów e-commerce sprawiają, że polski rynek magazynowy jest wyjątkowo atrakcyjny.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

5/5 - (1 vote)

Dodaj komentarz